Zoeken

Home  /  Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen hard en zacht water?

In water zit kalk. Dit is in de ene regio meer dan in de andere, wat komt door het soort water dat gebruikt wordt om het drinkwater te maken. Als er veel kalk in het water zit spreek men van ‘hard’ water. De hardheid van water wordt uitgedrukt in Franse graden.

0 tot 7 °F = heel zacht

7 tot 15 °F = zacht

15 tot 22 °F = gemiddeld

22 tot 32 °F = hard

meer dan 32 °F = zeer hard

Hoewel kalk de smaak kan beïnvloeden, is het niet schadelijk voor de gezondheid. Kalk is juist goed voor onze botten. Wel heeft hard water een paar nadelen.

Hoe harder het water hoe meer kalkaanslag er ontstaat. Bijvoorbeeld op kranen of douchetegels, maar ook op verwarmingselementen van de wasmachine, boiler of waterkoker. Dat laatste is nadelig voor het energieverbruik van die apparaten.

edit

Hoe weet ik dat iemand van het Gemeentelijk Waterbedrijf is?

Al onze opnemers en medewerkers kunnen zich identificeren met een legitimatiekaart van het Gemeentelijk Waterbedrijf. Op uw vraag moeten zij dit steeds kunnen tonen.

De werklieden dragen overigens ook de herkenbare werkkledij ( blauw/geel ) met opschrift. Het voertuigenpark van het Gemeentelijk Waterbedrijf is eveneens duidelijk herkenbaar aan het logo "kraantjeswater (h)eerlijk drinkwater”.

edit

Kijk uw watermeter na.

Regelmatig worden wij geconfronteerd met het feit dat abonnees het water van iemand anders betalen, en dit vnl. in appartementsgebouwen waar er meerdere watermeters staan opgesteld. Daarom raden wij u aan eens een kleine controle uit te voeren. Dit kan het gemakkelijkst met twee personen gedaan worden.

Eén persoon beneden aan de watermeter en één persoon boven die een koudwaterkraan open en dicht draait.

Ga naar de verdeelcollector (meestal in tellerlokaal in inkom of kelder) en sluit de afsluitkraan af die bij uw watermeter (zie uw watermeternummer op uw factuur) behoort. Vervolgens draait u een koudwaterkraan open op uw appartement

(opeenvolgend open - dicht - open) en zie na of uw bewuste watermeter registreert.

Is dit het geval, dan is er geen enkel probleem.

Is dit niet het geval, dan zijn er twee mogelijkheden: de watermeter is stuk en registreert niet; of een tweede mogelijkheid is dat er een andere watermeter registreert. Noteer alvast het watermeternummer van deze watermeter die het water voorziet van uw appartement en neem contact op met het Waterbedrijf. Dan zal er een controle gebeuren en wordt er nagekeken met welke andere meter de omwisseling is gebeurd.

edit

Na een vakantie of langdurige afwezigheid

Langer dan een week weggeweest? Dan is het raadzaam direct bij terugkomst alle kranen (warm en koud) een minuut open te zetten. Zo spoelt u het water weg dat tijdens uw afwezigheid in de leidingen heeft stilgestaan.Hierin hebben bacteriën de kans gehad zich te vermenigvuldigen, wat ongezond kan zijn.

Ook een hogere concentratie aan lood in het drinkwater kan aanwezig zijn wanneer de leiding nog uit lood bestaat, omdat het water een langere tijd de kans gekregen heeft lood uit de buiswand op te nemen.

edit

Vrieskou: Bescherm uw watermeter (en waterleidingen)

Vrieskou: Bescherm uw watermeter (en waterleidingen)
De vrieskou zorgt voor heel wat pret. Sneeuwpret, schaatspret,… kortom winterpret. Maar de vrieskou zorgt ook voor heel wat risico’s…

Een bevroren watermeter of bevroren waterleidingen zorgen voor heel wat waterschade, ellende en kosten… U kunt dus maar beter uw voorzorgen nemen en uw watermeter (en waterleidingen) beschermen.
 
 

Wanneer moet u extra opletten?

Staat uw meter bovengronds, buiten, in een niet-vorstvrije ruimte, tegen een koude buitenmuur, onder invloed van tocht, in een leeg gebouw, dan wordt uw watermeter extra kwetsbaar… Let ook extra op voor buitenkraantjes.
 
 

Hoe kunt u uw voorzorgen nemen?

-Breng isolatie of een verwarmingslint aan rond de watermeter en de waterleidingen. Let wel op voor kunststofbuizen, die kunnen smelten door de warmte. Knutsel niet zelf iets in elkaar maar doe een beroep op een vakman.
-Hou de tocht buiten door het afdichten van ramen en deuren. Let op: als ook de gasmeter in dezelfde ruimte hangt, moet u de ruimte wel ventileren. Isoleer dan alleen de waterleidingen en de watermeter.
-Verwarm indien mogelijk het lokaal waar uw watermeter staat tot boven het vriespunt.
-Sluit het water af en leeg uw installaties tijdens een periode van afwezigheid.
Let op: Rotswol, sjaals of dekens bieden geen bescherming. Als ze vochtig worden, bevriezen ze ook.
 

Wat als het kwaad al geschied is, de watertoevoer is bevroren?

Als er tijdens een vorstperiode geen water meer uit uw kranen komt, controleer dan eerst even bij de buren. Als zij wel nog watertoevoer hebben, is de kans groot dat uw leiding ergens bevroren is.
De watermeter of waterleiding vertoont geen barsten of scheuren. Dan kunt u proberen te ontdooien met behulp van een haardroger. Gebruik NOOIT een hevige warmtebron, want die kan de leidingen doen barsten. Vertrek aan het tappunt en zak zo af naar de hoofdkraan.
De watermeter of waterleiding vertoont wel barsten of scheuren.
Voor uw watermeter contacteert u zo snel mogelijk het Gemeentelijk Waterbedrijf.
Voor uw waterleidingen contacteert u best zo snel mogelijk een loodgieter.
 
  • Een bevroren watermeter is ten laste van de gebruiker. Bespaar uzelf deze kost en neem uw voorzorgen…
  • Het Gemeentelijk Waterbedrijf informeert u graag. Contacteer hen zeker als u nog meer informatie wenst!!!
  • Ook tijdens het weerbericht zal men u aanraden uw voorzorgen te nemen. Let op het logo!
 

edit

Waarom is het water uit mijn kraan bruin?

Het water in het leidingnet kan verkleuren door ijzer en mangaan. Deze stoffen komen van nature voor in het grondwater dat wij gebruiken om er drinkwater van te maken. Als waterbedrijf filteren we het grootste deel eruit, maar een klein deel zet zich af in het leidingsnet. Wanneer de stroming van het water in leiding verandert door bv. werkzaamheden of omdat het water een geruime tijd niet gebruikt werd, dan kunnen ijzer- en mangaandeeltjes opwervelen en wordt het water troebel.
Deze mineralen zijn overigens niet schadelijk voor uw gezondheid.
Als er bruin water uit de kraan komt, kunt u best de kraan even dichthouden. Na een half uurtje is de meeste bruin water verdwenen en hoef u dan nog maar een klein beetje water weg te spoelen.

edit

Waarom is het water uit mijn kraan wit?

Na werkzaamheden aan de hoofdleiding of de aansluitleiding kan het voorkomen dat het water troebel of wit van kleur is.  Dit wordt veroorzaakt door lucht in de waterleiding.  Dit is goed waar te nemen door een glas met water te vullen.
Dit is absoluut onschadelijk voor de gezondheid en het water kan gewoon geconsumeerd worden.  Door het water te laten stromen via het hoogste tappunt in de woning zal de lucht verdwijnen.

edit

Hoe komt het dat de waterdruk uit mijn kraan niet voldoende is?

Indien u klachten met betrekking tot de druk of zelfs helemaal geen water heeft raden wij u aan de volgend stappen te ondernemen:

  • Controleer in uw omgeving of er een storing is of dat er werkzaamheden bij u in het gebouw zijn.
  • Wanneer het water afgesloten werd door werkzaamheden, kan het zijn dat onzuiverheden meekomen met het water en zo het zeefje van de kraan verstoppen. Verkalking van het zeefje kan ook de boosdoener zijn van onvoldoende waterdruk. U kunt dit ongemak verhelpen door het zeefje eruit te halen en het schoon te maken met azijn.
  • Indien u in een appartementengebouw of flat woont informeer bij de medebewoners of zij dezelfde klachten hebben. Zo ja, dan is er een algemeen probleem, zo niet kan er een lokaal probleem zijn in uw binneninstallatie.
  • Het komt ook wel eens voor dat de hoofdkraan niet geheel geopend is.
  • Betreft het enkel en alleen warm water of is het ook op het koudwatercircuit?
  • Is het op alle plaatsen in de woning (keuken, badkamer, garage,….)?
  • U kunt bij de buren navragen of het probleem zich enkel en alleen bij u voordoet.
  • Indien u in een appartementsgebouw woont is het mogelijk dat een loodgieter aan het werk is, waardoor het water tijdelijk is afgesloten.
  • Zit er geen bericht bij uw brievenbus of aangeplakt in de inkom van het appartementsgebouw dat er werkzaamheden zullen plaatsvinden aan het waterdistributienet?
Het water kan afgesloten zijn door het Waterbedrijf om volgende redenen.
  • Ingevolge geplande werken aan de distributieleidingen.
  • Het water is afgesloten bij hoogdringendheid (lek aan de waterleiding).
  • Of het water is afgesloten bij gebrek aan betaling, en dit na herhaald aanschrijven.

edit

Hoe neem ik mijn meterstand op?


Hoe neem ik mijn meterstand op?

edit

Wat is de ph waarde van ons water?


Wat is de ph waarde van ons water?

De metingen liggen tussen 7,8 en 8,2 ph.


edit

Ik heb een herinnering gekregen maar heb voor de digitale factuur geen e-mail ontvangen


edit

Kan ik een digitale watermeter weigeren?


edit

AGSO Knokke-Heist
Afdeling Waterbedrijf
’t Walletje 104 bus 101
8300 Knokke-Heist BE

info@agsoknokke-heist.be
+32 50442500
Ma - Vrij: 8.30u - 17.00u doorlopend

Volg AGSO